داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یا همان اسپلیت کانالی امروزه یکی از متداول ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی در جهان محسوب می شود . این سیستم برای آپارتمان های مسکونی اداری ، برج ، ویلا ، مراکز ، درمانی و تجاری ، فروشگاه ها و رستوران ها می باشد . بارز ترین ویژگی این دستگاهها تهویه کل فضا ها به  صورت همزمان و از طریق کانال کشی میباشد و گرمایش این سیستم به صورت ارزان و راحت در اختیار میگیرد .

این دستگاه از دو بخش INDOOR UNIT و OUTDOOR UNIT تشکیل شده است که پس از روشن کردن دستگاه توسط کنترل ابتدا فن دستگاه هواساز روشن شده سپس دستور روشن شدن کمپرسور از طریق کابل فرمان صورت میگیرد و مایع مبرد از طریق لوله کشی مسی به اواپراتور انتقال میابد تا ان را خنک نماید و واحد ایندور از طریق فن های بسیار قوی باد خنک را به بیرون پرتاب میکند . در تمامی این مراحل دستگاه داخلی از طریق کانال های برگشت هوای محیط را از طریق فیلتر های بسیار ظریف از خود عبور داده و پس از سیرکولیشن داخلی و فیلتر کردن ان عمل انتقال هوای سرد صورت می پذیرد . در فصل زمستان کندانسینگ یونیت به کل از مدار خارج میگردد و تنها هواساز کار میکند .

تمامی قطعات اصلی دستگاه های فوق شامل موتور ، کمپرسور ، و برد های  آن به صورت وارداتی می باشد و قطعات فرعی مانند کاور دستگاه ،  کندانسور ، اواپراتور ، کویل آب گرم توسط این شرکت تولید میگردد و بعد از تکمیل قطعات مونتاژ میگردد . با توجه به اینکه  موتور ایندورداکت اسپیلت از نوع موتور گرم میباشد راندمان گرمایشی بالاتری نسبت به دستگاه های دیگر دارد .

داکت اسپلیت : به علت موتور گرم نبودن اکثر دستگاه های موجود در کشور  و به علت اینکه موتور دستگاه ها در مجاورت هوای گرم نسوزد کویل آب گرم سیستم را در جلوی دستگاه قرار می دهند که این کار به تنهایی 2 ایراد بزرگ دارد :

 1 ) به علت قرار گرفتن فن دستگاه در پشت کویل آب گرم و نبود فاصله کافی بین فن و کویل آب گرم ، باد فن به سرعت از همان ناحیه روبروی فن از سطح کویل می گذرد  و در نتیجه باد از تمام سطح کویل گرمایشی گذر نمی کند و فقط از نقطه روبروی فن عبور کرده که به سرعت باد دستگاه سرد یا گرمای آن کم می شود که برای یک دست کردن گرما باید چرخش آب را درون کویل بالا برده و به طبع مصرف موتور خانه و پکیج بالا می رود .

 2 ) با توجه به قرار گرفتن کویل گرمایشی در مقابل فن دستگاه برای عبور کردن هوای پرتابی فن از کویل گرمایشی مقدار زیادی از دبی و سرعت خروج فن برای رد شدن کویل گرمایش و پیمایش کانال های مسیر اتلاف می گردد برای مقابله با این مشکل با ید یا RPM موتور دستگاه را بالا برده با افت فشار دستگاه ها روبرو می شویم که در نتیجه CFM خروجی ما پایین می آید و نیز صدای دستگاه کمی بالا می رود .

ولی در دستگاه های داکت  اسپیلیت این شرکت کویل آبگرم در پشت دستگاه قرار میگیرد و نتیجه حاصله باعث افزایش فاصله بین موتور و کویل آب گرم می باشد و هوای ورودی به دستگاه از دریچه مکش  به صورت آرام یا با سرعت پایین از تمام سطح کویل عبور کرده و به صورت مداوم گرم میماند و با توجه به نبودن مانع در جلوی دستگاه مقدار افت فشار باد به حداقل میرسد .

و قابل توضیح می باشد که تمامی فن های این شرکت به صورت direct  drive میباشد و در طولانی مدت موتور یا blower دستگاه به صدا نمی افتد .

با لمس نمونه مشابه گرمای دستگاهی که کویل آن در جلوی دستگاه قرار گرفته در هوای واحدی که در دمای 13 درجه می باشد و یک نمونه پکیج در دمای آب 75-80 درجه، دمای خروجی هوای کویل آب گرم از دریچه ها بین 30-35 درجه می باشد. در نمونه های این شرکت با توجه به وضعیت دمای مشابه و گرمای مشابه پکیج دستگاه های این شرکت با توجه به قرار گرفتن کویل آب گرم در پشت و نیز ضخامت لوله مسسی کویل آب گرم همانند کویل ها ی خارجی مانند شرکت های OGENERAL , HITACHI , YAZAKI دمای خروجی دریچه ها بین 45 – 53 درجه می باشد .

در سیستم سرمایش نیز با توجه به استفاده این شرکت از کمپرسورهای مختلف  نیاز به طراحی سایز لوله های داخلی رابط بین اواپراتور و لوله ورودی مایع می باشد ، این شرکت با توجه به هر کمپرسوری که مورد  درخواست مشتری باشد و مناسب با شرایط آب و هوایی باشد و با توجه به مقدار حجم دبی مایع خروجی و گاز ورودی و فشار کمپرسور و نیز توان آن کمپرسور با توجه به نوع کمپرسور و بدنه آن و دمای جوش یا تبخیر گاز R22 که در اواپراتور از مایع به گاز تبدیل می شود تولید سرما می نماید تمامی محاسبات و طراحی ها با استفاده از نرم افزار شبیه ساز برودتی به دست می آید .

داکت اسپلیت

مقایسه فیلتر های متفاوت نصب شده بر روی دستگاه داکت اسپلیت :

سرویس فیلتر  داکت اسپیلت باعث بهبود سرما و جلوگیری از رشد باکتریها تا جای ممکن  و کارکرد بهتر داکت اسپیلت می شود و همچنین پس از مدتی برای بهبود پرتاب باد و جلوگیری از فرسودگی حداقل هر 30 روز یکبار باید فیلتر جلوی INDOOR ، شستشو شود در غیر این صورت باعث صدمه زدن به اواپراتور داکت اسپیلت می شود ، در صورتی که فیلتر فلزی نیاز  به شستشوی مکرر ندارد و در ضمن نیاز به تعویض ندارد و فیلتر کردن هوا در آن به راحتی صورت می پذیرد .

هنگامی که دستگاه برای اولین بار نصب می شود عمل فیلترینگ بسیار مهم است، دلیل اصلی خرابی اواپراتور را می توان به ضعف در فیلترینگ اشاره کرد در فیلتر فلزی از ورق گالوانیزه دانمارکی استفاده می شود که بسیار محکم تر از نمونه های ایرانی می باشد .

فیلتر های نصب شده بر روی دستگاه را باید هر دو هفته یکبار یا یک ماه یکبار شستشو شود در غیر این صورت پس از یکسال اواپراتور بوی بد می گیرد و درون پانل گرد و غبار و رطوبت تشکیل لجن می دهد که سرویس کامل را به جلو  می اندازد و مصرف برق را نیز افزایش می دهد و نیز پرتاپ باد کم  می شود .

فیلتر ها فقط باید خاکشان گرفته شود و شستشوی آنها باعث خرابی و بی اثری در آنها می شود ( فیلتر هپا یا رئولایت و یا پلاسما ) در محیط هایی مانند بیمارستان ، دارو سازی و ….. که باید محیط بسیار پاک و عاری از هر گونه میکروبی باشد استفاده می شود و  از لحاظ قطر بسیار بزرگتر از فیلتر فلزی می باشند .

فیلتر های فلزی معمولا ” از مراحل فیلتراسیون استفاده می گردد که قابل شستشو بوده و ضخامت این نوع فیلتر به شکلی می باشد که در قسمت ورودی هوا شبکه ها بزرگتر و به تدریج کوچکتر می شود .

 فیلتر فلزی قابلیت گرفتن اجسام و ذرات معلق در هوا از قطر یک الی 2 میلیمتر به بالا را دارد و از توری های چین خورده از جنس آلمنیوم و یا گالوانیزه بصورت تخت روی هم تشکیل شده است .

داکت اسپلیت ، اسپلیت

    Call Now Buttonمشاوره رایگان و ثبت سفارش

    شركت تست عضو شورای شركتهای مشاوره و پژوهشی وزارت نیرو با استفاده از نیروهای مجرب و متخصص فعالیت خود را در زمینه مشاوره و ارائه خدمات مهندسی طراحی و نظارت بر پروژه های ایستگاهها و خطوط فوق توزیع و انتقال و پروژه های تولید و توزیع صنعت برق و صنایع وابسته از سال 1370 آغاز نموده است.

    آدرس:

    شیراز، خیابان تست - کوچه 72 - پلاک 92 - ساختمان لاندا

    شماره تماس:

    001234656789

    ایمیل:

    info@company.com